måndag, november 24, 2008

Potatis och andra sköna växter i min trädgård!

Förra året satte jag potatis i hinkar. Jag har en väninna på Blomsterlandet som tipsade mig om att de hade en massa hinkar som de gärna gav bort till kunderna. De används till snittblommorna när de kommer men sen kan de inte använda de till nåt.

Det var då jag kom på att sätta potatis i dom. Jag lärde mig väldigt mycket om odling förra sommaren och en sak var att jag satte potatisen för högt i hinken. Så nästa år ska jag lägga den i botten och allt eftersom blasten växer så kommer jag att fylla på med jord så det täcker plantan. För när jag skördade så märkte jag att det inte växte nåt under sättpotatisen, allt växte ovanför.Det som var kul var att om man ville ha några plugg så var det bara att lyfta på hela plantan och plocka de som var stora nog att äta och sen sätta tillbaks den i hinken. I vanliga fall måste man gräva upp hela plantan och så förlorar man de potäter som är för små för att äta. De vart iaf gudomligt goda och färskare än så kan det inte bli.

Tänk bara på att borra en massa hål i hinken för dräneringens skull.

Vitlöken satte jag redan i slutet på september och hoppas på en fin skörd i sommar. Det är första gången som jag gör ett riktigt försök med de så håll tummarna, Jag bara älskar vitlök.

Förra året hade jag både paprika och tomater men det anser jag vara slöseri med tid även om de blev goda så tog det alltför mycket energi med bevattning mm. Så nästa sommar ska jag prova majs istället. Bilder på årets olika hinkar finns i början på sidan.

Ha det gott

Inga kommentarer: