tisdag, december 23, 2008

Jul!!


Jag är ingen fanatiker när julen kommer på tal. Ska jag vara riktigt ärlig så anser jag att den borde avskaffas. Herregud, året är 2008 och det är dags att ta död på myten om Julen.
När? Var? Hur uppstod denna mytomspunna dag? Det påstås att allt finns i bibeln! Var i helsike står det om en fet vithårig gubbe som piskar sina renar till att åka runt hela världen och dela ut klappar. Det är ju en förbannat smart idé som köpmän kommit på. Att en enda dag på året få ungarna snälla och lydiga. Och föräldrarna tömmer både bankkort och kredit. Stackare. Jag har inte köpt klappar på många, många år. Säkert över 20 år sen som handlarna fick en krona av mig.

För många är Julen ett helvete på jorden. Det finns de som inte ens har ett hem utan mår som sämst just nu. Jag ger varje år en liten slant till nån som behöver det. Ja inte genom nån organisation utan jag ser ut en person som helt klart är utanför systemet och ger denne person en slant för att kanske förgylla dennes dag, just nu och just idag. Jag hoppas ju på att denne person inte går med raska steg till systembolaget och blir kung för en dag bland sina polare utan att han/hon köper sig nåt att stoppa i magen. Jag önskar att jag vore rik, det kunde vara skillnaden för många för jag är inte gniden eller girig. Jag är kommunist i allt jag förtar mig med.

Men nu tänker jag önska er en riktigt fin helg. Var generösa mot varandra.

Inga kommentarer: