torsdag, januari 01, 2009

Illasinnade människor.

Elaka eller rent av dumma människor skjuter raketer och smällare. De är egoistiska för de tänker inte på djuren, då tänker jag speciellt på hundar som inte förstår vad det är som händer. Jag har nu en liten hund som inte bryr sig om detta elände vilket jag är ganska tacksam för. Men jag har haft hundar som darrar av rädsla i flera dagar efter påsk och nyår. Det är en form av tortyr och djurplågeri som kommuner och staten är helt likgiltiga mot. När man måste bedöva en hund med lugnande medel för att den är så stressad av allt smällande gör mig verkligen ledsen.

En av mina grannar har en hund som gömmer sig och varken äter eller dricker på flera dagar pga smällandet. Kan man inte begränsa skjutandet till en timme före och efter tolvslaget? Måste detta hålla på i flera dagar? Det har nästan gått ett dygn efter nyåret men jag hör fortfarande smällar där ute och min lille reagerar men inte mer än så. En dag går det kanske över gränsen och han också måste drogas för att kunna vara "normal" Jag tycker synd om dessa idioter som blir lyckliga av raketer och smällare. Tar ni upp skiten efter er sen eller låter ni bara delarna flyga bort. Undrar om ni tänker på hur mycket tungmetaller och kemikalier ni skjuter upp i luften samt skräpet som blir efter era skitraketer. Hoppas de smäller i ansiktet på er.

Gott Nytt År

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir upprörd. Ska man behöva anpassa sig efter allt och alla i detta landet. Anser du också att vi ska sluta bära parfymer offentligt för att det finns allergiska personer? Är det rätt att alla restauranger måste gör dyra investeringar för att rullstolsburna ska kunna komma in?

Har du tänkt på att det finns folk som får svårt att andas i närheten av en hund p.g.a. allergi? Vet du hur många människor som är rädda för hundar? Hur många människor trampar inte i hundskit varje år?

Så om du vill vara en solidarisk och snäll människa så tycker jag att du ska göra dig av med din hund!

En retsticka sa...

Skönt att se att nån tar sig tid att kommentera. Jo jag anser nog att såna som badar i parfym istället för att tvätta sig skulle pryglas. Och självklart ska restauranger investera i bredare dörrar så de kan ta sig in, det är förresten reglerat i lag redan på nybyggnationer. Trottoarpratare skulle också förbjudas så blinda slipper springa in i dom.
Och har man hunden kopplad och full kontroll över den ska inte andra vara rädda. Tyvärr förekommer det missbruk även här och jag förordar licens för hundförare. Jag anser mig vara en solidarisk person och har tagit del av ditt otroligt barnsliga inlägg. Som jag förresten helt bortser ifrån. Förbjud raketer och smällare nu.

Anonym sa...

Även om du har full kontroll över din hund så blir folk rädda ändå. Om en person reagerar p.g.a. allergi på en buss, så spelar det ju ingen roll om denne får besvär av en hund eller en parymerad människa.

Tycker du då att hundägare på bussar också ska pryglas? Jag använder deodorant varje dag. För om jag inte gör det så luktar jag apa när dagen är slut. Och jag duschar minst en gång varje dag. Parfym höjer min levnadsstandard, på liknade sätt som hunden höjer din grannes.

Självklart så ska man ju anpassa sig till andra människor. Men det måste ju vara upp till var och en. Om någon öppnar en restaurang och inte har råd att installera en stor dörr eller tycker att det inte passar in så ska detta vara helt upp till restaurangägaren. Ska man hårddra det hela så kan man ju förbjuda allt godis för att vissa människor har lättare att få hål i tänderna än andra och kan bli läskade, förbjud allting som innehåller gluten och laktos för att det är orättvist om inte alla kan äta allt bröd som säljs. Lägg ner Liseberg för att folk i omgivningen störs av skriken och ljusen o.s.v.

Jag är trött på allt moralgriseri. Om man ska anpassa sig till andra eller inte bör vara upp till var och en själv.

Att vara solidarisk innebär att man ta hänsyn till alla människor/djur i samhället. Och det gör du inte om man bortser från argumentet med miljögifterna för att dom påverkar allt och alla negativt.

Simma lugnt!

Anonym sa...

Det är väl inte förmycket begärt att man begränsar smällandet och skjutandet till nyårsafton kl 23 - 01 det håller säkert det flesta med om. Men idioter som håller på och smäller i flera dagar innan/efter borde straffas.

Ännu mer sådana som sikar på förbiåkande bilar/cyklister/gående. Förra året hade vi snorungar i huset som stod på fjärde våningen och kastade mot cyklister och gående nedanför. Ännu värre är personer som kontrar med "det är ju bara pojkstreck, har du aldrig själv varit ung?". Visst, men jag släppte inte in raketer i brevlådan hemma hos folk så det tog fyr i dörrmatten och inte heller la jag i brevlådor så folks post brann upp. Men jag kanske har anpassat mig förmycket, borde skita mer i andra och tänka mer på mig själv eller?

En retsticka sa...

Nä ok då. Man ska kanske inte förbjuda det så, men det finns ju redan lagar som reglerar skjutandet och det får inte förekomma i tätbebyggelse. I Thailand dog 65 personer pga raketer. En tjej fick raketen strax under ögat står det om i expressen eller bladet, kvittar vilket. Det är hela tiden klappjakt på människor med hund, eller rent av på hunden. Man ska plocka upp skiten efter sig och det gör jag. Då kan man väl kräva att de som skjuter smällare tar hand om sitt avfall!
Ska vi börja kräva gratis medicin till hundarna pga smällarna.
Jag kan förresten inte ta ansvar för nån som tar bussen och är allergisk, ta din medicin då för ...!
Sen är det inte kul att se eller känna parfymdofter på sjukhus som då är parfymfria områden. Egoismen växer.

Satt i korridoren på Säffle sjukhus för många herrans år sen. En kvinna var inne hos gynekologen och man hörde honom skrika "en fitta ska lukta fitta och inte som en tvålfabrik. haha kvinnan kom ut med en svår rodnad efter det.

I Karstad tog kommunen up de nya hastighetsreglerna och sänkte hastigheten till 40 inom tätområdet. De fick vassego byta skyltar då de överklagades. Regler är bra men får inte missbrukas. Men ni i Lerum kanske vill ha anarki?
Ska nog skaffa en hund till ;-)
En stooooor.

En retsticka sa...

http://www.raddningsverket.se/templates/SRV_Page____22367.aspx

Läs på denna sida om regler.

En retsticka sa...

Nån speciell låt du vill att jag ska spela för dig "Martin"?

Anonym sa...

haha är ni verkliga? Jämför ni hundskit med kemikalier? Men Martin? Vad menar du med att läsk skulle jämföras med tandläkarkoll? Vad har det med allt bröd eller att Liseberg skulle stängas? satan så tråkig stuns du kommer med. GO retsticka Go