söndag, april 06, 2008

turismen suger!


Grillsäsongen har startat och med den även turistsäsongen. Vilket skrämmer mig lika mycket varje år.
Eftersom jag bor på en camping så är det den värsta årstiden för då börjar man trängas med en massa besserwissrar i nya husvagnar och som inget vet om åretruntboende. Nu kommer snart smogen att ge mig dimsyn ännu en sommar.

Så här är det: Det är Fredag, turisterna kommer med sina dyra fina vagnar, ställer dom på en ledig plats (med el) och börjar att sätta upp eventuellt förtält till vagnen. Man ser snart vilka som varit ute i några år och vilka som är rookies.
(jag och mina vänner sätter oss med öl och ser på eländet och kommenterar gärna högljutt men ger dom aldrig en hjälpande hand.)

Pappan har en öl i handen och tar ut grillen medans mamma går och sköljer färskpotatisen, barnen leker. Det är nu smogen kommer. För jag pratar inte om en familj med grill utan en camping full av gäster som på given signal eldar på med tändvätska och smogen är ett faktum.

När maten är uppäten så är det mannen i "huset" som går och diskar. Det är bara så det är. Mamma har ju så mycket annat att stöka med som bäddning av sängarna mm och barnen ska ju läggas i tid. Och det är vid disken som alla "karlar" nu träffas och pratar husvagn. Skulle man önska, men så är det inte heller. De kommer där med sina nedsänkta blickar och törs inte säga flaska till sin nästa. Vi som bor året runt känner allt och alla på campen tjoar och tjimmar glatt.

Sen börjas det med vodka och wisky och gräl. Fy satan så trött man blir på dom. Fast i många fall slutar det med att nykomlingarna går in i husvagnen för att myggen börjar irritera och släcker ner och börjar älska. Vad hon inte har tänkt på då är att mannen har lyft antennen för att kunna se kvällens match eller deckare medans hon planerat en romantisk kväll med älskog. Det är nu vi andra sitter och myser och ser antennen vaja fram och åter i takt med juckandet.

De andra som inte haft lika kul utan grälat åker oftast tidigt på morgonen så att grannarna inte ska märka det.

Detta, mina kära vänner och o, är återkommande varje helg fram till september.

Lid med mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

du är ännu skönare nu. jäklar va rätt du har.