fredag, april 11, 2008

Vila i frid pappa!

Idag så kom den dagen man väntat på. Inte med glädje utan en tomhet som inte har nån gräns. Jag, mamma och mina systrar satte ner pappas urna i marken för hans sista vila. Det är med tunga steg vi går mot graven där urnan ska sänkas ner, himlen är mörk och det kommer några droppar vatten. För en stund sen sken solen. Det är väl änglarna som fäller några tårar av glädje för att pappa äntligen kommer till dom. Jag kommer att sakna den lille gubben som gett mig så mycket, gett oss menar jag så klart.

När pappa dog så fanns mamma, mina systrar och jag på plats och hade vakat över honom nästan ett dygn. Ja vi fanns där naturligtvis varje dag annars också. Men den natten ringde de från Linden och sa att nu är det dags att komma dit. Det var ett så vackert ögonblick när han lämnade detta jordeliv med de sina nära och kära vid sin sida. Sköterskorna och de andra som vårdade honom var helt underbara. Jag har jobbat inom vården och känner deras engagemang och empati. Men när sköterskan frågade om hon skulle stanna pappas klocka på det klockslag när han dog så var det fyra röster som sa NEJ!! Han älskade sin klocka, den hade varit ute på en långresa strax innan han dog, ända till Schweiz. Det kostade honom många sköna tusenlappar men det var det värt. Han gjorde allt för att den skulle gå så då ska den inte stannas.
Jag brukade säga att han inte var en bra pappa, till att börja med. Men han växte med uppgiften och med åren blev han både morfar och farfar flera gånger om. Han älskade sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn lika mycket utan förbehåll. Han hade så mycket kärlek att ge och det kommer bilderna att visa. Efter att vi lämnat honom till hans sista vila så kom solen fram igen, det kändes lite underligt. Kan det ha varit änglar iaf? Han flög segelflyg och mototrflyg nästan hela sitt vuxna liv och vurmade verkligen för det. Han ville även att jag skulle ta ett cert. men jag fick inte pga att jag är enögd. Nu har reglerna ändrats och jag skulle ha chansen om det inte vore för diabetesen. Synd!





Du styrde, Du ställde,
Du ville oss väl
Du älskat oss alla
av hela Din själ



Pappa med ett barnbarnsbarn

2 kommentarer:

Rescue sa...

Känner med dig, grabben... Ta hand om er!
Kram
Tony

En retsticka sa...

Tack Tony<3