söndag, december 07, 2008

Nissene på låven eller tomtar på loftet!

Kommer den att sändas i år igen? Det är inte mycket bra man har att säga om Norrmännen men Julkalendern Nissene på låven var ju helt fantastisk parodi på många av våra dokusåpor eller sopor som jag brukar kalla dom. Finns det en dvd att köpa nånstans? Däremot finns min kalender om man klickar på länken. Det står väl ganska klart vilket lag som är min favorit.

Igår var det den Finska nationaldagen så jag tände två ljus i varje fönster som är en tradition, i Finland, för de som stupat i krig genom åren.
I Sverige sparas det på ljusen då krig är en sällsynthet. En finne sa en gång att den tunnaste bok som finns i Sverige är, Svenska krigshjältar genom tiderna.
Däremot så finns det krigare i Leksand, riktiga såna. Läste på everysport idag när jag surfade runt på de olika sidor som lagen har där. Det är inte många lag som har det lika bra förspänt som Leksands if. De försöker med alla medel se till att vi får liverapporteringar från alla matcher. Ibland bättre ibland sämre. Men oftast blir man bara så glad :-)

Malmöiterna på sin sida har startat ett upprop där de ska få ledningen att störta Bobo (tränare i mif) och den sidan finns här. Hjälp Malmö eller stjälp supportrarna med att gå in på den länken och skriv av hjärtans lust. Det har jag gjort.

Onsdagen kan inte närma sig långsammare, jag och en polare ska till Karlskoga för att se matchen mellan Bofors Bobcats och Leksands if. Och jag längtar dit.

Min vän passade på att gifta sig på Finlands Nationaldag, tillika hans föräldrars guldbröllopsdag. Tyvärr så har hans pappa Sven gått bort men mamma Inga lever. Undrar om jag får sätta dit ett av fotona? Jag chansar med två, som straff eftersom han ringde mig bara 3 eller 4 dar innan själva tillställningen. Bröllopsgåvan blev en nödlösning snabb som ögat. En av mina väninnor målar porslin. Det vart två Jultomtar som höll ett plakat där det stod God Jul samt att väninnan (Marianne Olsson) Skickade med en tavla i porslin med tre gula rosor. Hon målar så j-a vackert att man tror det är fotografier ibland.

de tuDetta är ett par jag inte behöver önska lycka till.
De är lyckliga utan det!!

Till er andra;
Var vänliga mot varann

3 kommentarer:

Anonym sa...

Var inte det mange ar sen som den forsvann?

En retsticka sa...

de har sänt den i repris på nån kanal

Anonym sa...

Den finns att köpa på dvd. Antingen CDON eller Dischop.se. Då heter serien "Tomtar på loftet", och du får givetvis svensk översättning.

Då får du alla 24 avsnitt, men inget extramaterial.

Det är den norska dvd utgåvan "Nissene på låven" som innehåller "bakomfilm", bloopers och sånt.

Fast det kanske inte du är intresserad av. Jag har ialla fall redan den svenska dvd-utgåvan, men vill ha den norska utgåvan bara för extramaterialets skull.

Jag ser ialla fall Tomtar på loftet varje jul. Perfekta sättet för att få igång julstämmningen!